Maria Montessori a considerat ca,
pentru ca un copil sa facă cele mai productive alegeri si sa isi exercite
controlul asupra alegerilor facute, mediul inconjurator trebuie sa fie special
proiectat astfel incat sa stimuleze o activitate constructiva din partea
acestuia.
Fiind una dintre modalitatile prin
care acest mediu este pregatit, ordinea faciliteaza concentrarea si
dorinta copilului de a alege. Bunul simt sugereaza ca este mult mai usor sa
alegi obiectul dorit atunci cand alternativele sunt aranjate intr-o maniera
ordonata.
Materialele Montessori ii ajuta pe
copii sa faca alegerea dorita prin faptul ca acestea sunt expuse pe rafturi
aflate la o inaltime potrivita varstei, pe mese sau pe covorase (cand le utilizeaza
alti copii). Astfel, este foarte usor pentru copil sa ia materialele de pe
rafturi, sa le utilizeze pentru un timp si apoi sa le pună la loc. Din contra,
in clasele traditionale, materialele sunt de cele mai multe ori inchise în
dulapuri si profesorul este cel care controleaza cand si cum urmeaza sa fie
utilizate.
O alta modalitate prin care mediul
ajută copilul si îi faciliteaza alegerea si controlul asupra activitatii
dorite, este dimensiunea mobilei. Aceasta consta in scaune si masute din lemn
care sunt create special pentru copii si care pot fi mutate
acolo unde doreste
fiecare copil sa isi desfasoare activitatea, locurile nefiind prestabilite
(acum un lucru obişnuit in grădiniţe, se pare ca este rodul inovatiei Mariei
Montessori - Elkind, 1976).
Clasa Montessori este aranjata pe
“zone”, de obicei delimitate de dulapioare cu rafturi joase. Fiecare “zona”
contine materiale specifice subiectelor respective (arta, muzica, matematica,
limba, stiinta etc.)
Materialele de pe rafturi au ca scop
atragerea interesului copilului si acumularea cunostintelor prin utilizarea repetata.
Cele mai multe sunt facute din lemn, vopsite in culori primare sau culori care
atrag interesul copilului (ex. Turnul roz). Fiecare material are un scop bine
determinat si este de dorit ca sa fie utilizat exclusiv in acel scop.
Utilizarea corecta a acestor materiale este de natura sa promoveze o mai buna
intelegere a unui anumit concept. Cand se constata ca materialele nu sunt
utilizate conform cu destinatia lor, educatorii repeta lectiile. Deasemenea,
curriculumul Montessori este extrem de bine structurat. Materialele care
formeaza curriculumul sunt prezentate in secventa ierarhica, existând si o
legatura complexa cu materialele din diferite alte zone ale aceluiasi
curriculum.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu