duminică, 12 ianuarie 2014

Clasa Montessori

            Maria Montessori a considerat ca, pentru ca un copil sa facă cele mai productive alegeri si sa isi exercite controlul asupra alegerilor facute, mediul inconjurator trebuie sa fie special proiectat astfel incat sa stimuleze o activitate constructiva din partea acestuia.
 
            Fiind una dintre modalitatile prin care acest mediu este pregatit, ordinea faciliteaza concentrarea si dorinta copilului de a alege. Bunul simt sugereaza ca este mult mai usor sa alegi obiectul dorit atunci cand alternativele sunt aranjate intr-o maniera ordonata.

            Materialele Montessori ii ajuta pe copii sa faca alegerea dorita prin faptul ca acestea sunt expuse pe rafturi aflate la o inaltime potrivita varstei, pe mese sau pe covorase (cand le utilizeaza alti copii). Astfel, este foarte usor pentru copil sa ia materialele de pe rafturi, sa le utilizeze pentru un timp si apoi sa le pună la loc. Din contra, in clasele traditionale, materialele sunt de cele mai multe ori inchise în dulapuri si profesorul este cel care controleaza cand si cum urmeaza sa fie utilizate.
           
 O alta modalitate prin care mediul ajută copilul si îi faciliteaza alegerea si controlul asupra activitatii dorite, este dimensiunea mobilei. Aceasta consta in scaune si masute din lemn care sunt create special pentru copii si care pot fi mutate acolo unde doreste fiecare copil sa isi desfasoare activitatea, locurile nefiind prestabilite (acum un lucru obişnuit in grădiniţe, se pare ca este rodul inovatiei Mariei Montessori - Elkind, 1976).

            Clasa Montessori este aranjata pe “zone”, de obicei delimitate de dulapioare cu rafturi joase. Fiecare “zona” contine materiale specifice subiectelor respective (arta, muzica, matematica, limba, stiinta etc.)

       Materialele de pe rafturi au ca scop atragerea interesului copilului si acumularea cunostintelor prin utilizarea repetata. Cele mai multe sunt facute din lemn, vopsite in culori primare sau culori care atrag interesul copilului (ex. Turnul roz). Fiecare material are un scop bine determinat si este de dorit ca sa fie utilizat exclusiv in acel scop. Utilizarea corecta a acestor materiale este de natura sa promoveze o mai buna intelegere a unui anumit concept. Cand se constata ca materialele nu sunt utilizate conform cu destinatia lor, educatorii repeta lectiile. Deasemenea, curriculumul Montessori este extrem de bine structurat. Materialele care formeaza curriculumul sunt prezentate in secventa ierarhica, existând si o legatura complexa cu materialele din diferite alte zone ale aceluiasi curriculum.

 
Sursa: http://www.montessori.org.ro/specificul_metodei_montessori

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu